Copywriting is tekstschrijven. Daarover zijn we het eens. Maar een uitstekende copywriter is heel wat meer dan een uitmuntende schrijver. Wees veeleisend in je verlanglijstje van vaardigheden.
De gespleten persoonlijkheid van de copywriter
Toegegeven, taal is cruciaal. Je zoekt iemand die helder communiceert en taalvast schrijft. Maar zo zijn er zovelen.
Pik er daarom een schizofrene schrijver uit. Bij Hapklaar is je copywriter ook een beslagen marketeer, interviewer en projectmanager.
- Marketeer: een copywriter is in de eerste plaats een marketeer. Iemand die rendement boven taalvondsten plaatst. En die tegengewicht biedt zodra hij aanvoelt dat je een doel sneller bereikt met een ander teksttype of een gewijzigde boodschap.
- Interviewer: copywriting brengt zo veel op als de briefinginformatie toelaat. Schakel daarom een tekstschrijver met interviewervaring in. Iemand die doorvraagt naar je unieke troeven. En die de telefoon neemt zodra hij twijfelt over het kleinste woordje uit je briefingdocument.
- Projectmanager: een copywriter met of zonder projectmanagementskills? Dat is het verschil tussen een stand van zaken opstellen of er eentje ontvangen. Tussen deadlines halen of missen. En tussen een heldere projectprijs en een hoop verborgen kosten en tijdverlies.
Een copywriter met of zonder projectmanagementskills? Dat is het verschil tussen een stand van zaken opstellen of er eentje ontvangen.
Copywriting: top 10 van teksttypes
Ken je de regel van de 10.000 uren? Dat is volgens schrijver Malcolm Gladwell het aantal uren dat je nodig hebt om een expert te worden in een vakgebied.
Onzin, want Hapklaar is nog altijd mijlenver verwijderd van een professionele zangcarrière.
Maar tijdens mijn voorbije 10.000 schrijfuren raakte ik wel vertrouwd met zowat elk teksttype. Van voice-overscript tot kerstkaartje.
Hieronder vind je de top 10 van teksttypes die Hapklaar het vaakst krijgt voorgeschoteld. Inclusief een woordje uitleg over de waarde van elk teksttype, de best practices en mijn werkwijze. In willekeurige volgorde:
- webteksten
- SEO-teksten
- blogberichten
- brochures
- e-mailings
- direct mails
- nieuwsbrieven
- slogans
- testimonials
- vacatures
Kun je me verrassen met een nieuw teksttype? Ik betwijfel het. Maar hey: waag je kans!
Adopteer een inhouse copywriter
Is je interne tekstschrijver enkele maanden afwezig? Of plan je een groot project? Dan schakel je Hapklaar in voor inhouse copywriting.
Zo combineer je de expertise en de flexibiliteit van een freelancer met de vlotte samenwerking en de heldere communicatie tussen vaste collega’s.
Voltijds voor enkele dagen of deeltijds voor meerdere maanden? Jij beslist. Lees alvast meer over de voordelen en mogelijkheden van inhouse copywriting.