Slogan bedenken | Hapklaar

Slogans

Slogans, slagzinnen, pay-offs, baselines, taglines, … Het kortste teksttype heeft de langste lijst van varianten en synoniemen. En één (gebrek aan) constante: inhoud.

Slogans

Baseline of slogan bedenken

Het belangrijkste onderscheid in de wereld van de short copy: wil je een baseline verzinnen of een slogan bedenken?

Een baseline is het kortst: 2 tot 4 woorden. Hij vat de kern van je merk of organisatie. En leeft jarenlang. Onder andere in je logo, vlak bij je bedrijfsnaam.

Voorbeeld: Onverantwoord interessant (De Standaard).

Je slogan krijgt iets meer ruimte: 2 tot 7 woorden. Maar voor hem geldt: live hard, die young.

Slogans bedenk je voor campagnes. Denk aan een productlancering, een rekruteringsactie of een event.

Voorbeeld: Melk is goed voor elk (Nederlands Zuivelbureau).

Slogans schrijven: meer dan vormoefening

Een copywriter voor je slogan of baseline: is dat een goed idee? Als je het aan Hapklaar vraagt: absoluut!

Maar alleen als de tekstschrijver 75% van zijn tijd aan de inhoud besteedt, en 25% aan de vorm. Niet omgekeerd.

Anders krijg je een lege doos: een nietszeggende alliteratie of een hol rijm. Stijlfiguren moeten je boodschap ondersteunen, in plaats van een gebrek aan inhoud te verhullen.

Jouw copywriter voor slogans

De formule van Hapklaar is helder: veel vragen, veel luisteren, en dan pas slogans schrijven. Standaard werken we samen in 4 stappen:

  1. Briefing: we bellen, mailen of vergaderen over het doel en de inhoud van de slogan.
  2. 5 voorstellen: je krijgt een reeks van 5 uiteenlopende sloganvoorstellen.
  3. Feedback: je geeft aan welke voorstellen je geniaal/waardeloos vond, en waarom.
  4. 5 voorstellen: levert de eerste ronde geen winnaar op? Dan krijg je 5 nieuwe voorstellen. Die bouwen voort op je feedback.

Zo ontvang je maximaal 10 slogans of baselines.

Werk je liever op een andere manier? Laat van je horen!

Laat Hapklaar slogans bedenken