SEO-trefwoordenonderzoek | Hapklaar

SEO-trefwoordenonderzoek

SEO-trefwoordenonderzoek bepaalt het succes van je SEO-copywriting. Want scoor je goed in de zoekresultaten op de foute termen? Dan levert je dat geen enkele klant op.

SEO-trefwoordenonderzoek

Keyword research voor SEO: trefwoordengroepen verzamelen

De eerste stap in keyword research? Verzamel potentiële trefwoorden. Of beter: trefwoordengroepen.

Want de meest relevante zoekopdrachten bestaan uit 3 of meer woorden. Omdat die de intentie van de zoeker prijsgeven.

Hapklaar legt een lijst aan van termen die je verkopers, klanten en concurrenten echt gebruiken. Aangevuld met synoniemen, courante vertalingen en verwante termen die in Google opduiken.

3 pijlers van SEO-trefwoordenonderzoek

De volgende stap? Een vergelijking van al je keywords. Met de 3 pijlers van resultaatgericht trefwoordenonderzoek als leidraad:

  1. Zoekvolume: hoeveel mensen tikken een trefwoordengroep in?
  2. Concurrentie: hoe goed scoren andere webpagina’s op de trefwoordengroep?
  3. Conversieratio: hoe relevant is een zoekopdracht voor het doel van jouw website?

De meest waardevolle trefwoordengroepen winnen een plekje op je website.

Meer weten over die afweging? Ik schreef (toen nog in loondienst) een gedetailleerd ‘Stappenplan voor slim trefwoordenonderzoek’ op de marketingblog Frankwatching.

Trefwoorden als basis voor SEO-copywriting

Trefwoordenonderzoek geeft vorm aan je sitestructuur en aan je SEO-teksten.

Per pagina staat 1 trefwoordengroep centraal. Alleen zo krijgt een pagina alle kansen om te scoren in Google.

Vraag offerte